انرژی فرکانس رادیویی (Radio Frequency) یا به اختصار RF در فرم امواج رادیویی یا جریان الکتریکی در درمان های پزشکی بیش از 75 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد. اطلاعات یکی از پزشکان مجری خدمات جوانسازی با RF
به طور کلی برای جراحی های تهاجمی و غیر تهاجمی، از RF می توان به درمان آپنه خواب (Sleep apnea) ، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) جهت تولید تصاویری از بدن انسان استفاده کرد. همچنین Diathermy RF یک فرم از درمان فیزیکی و شغلی که معمولا برای آرامش عضلات استفاده می شود.

فرکانس های رادیویی در سطوح انرژی غیرقطبی به عنوان یک فرم از درمان های زیبایی پرداخت، که می تواند پوست را سخت کند، چربی (لیپولیز) را کاهش دهد و یا بهبود بخشد.
تکنولوژی RF

تکنولوژی RF در فیلدهای پوست و زیبایی عمدتا به دو دسته آر-اف های ترماژ (monopolar, bipolar, multipolar و … ) و آر-اف های فرکشنال (Needling و Non-Needling) تقسیم می شود. از RF های ترماژ در زمینه های لاغری سطحی (سلولیت) ، لیفتینگ و جوانسازی و حذف موهای زائد و از آراف فرکشنال هایی مانند ویواسه (VIVACE) جهت جوانسازی، لیفتینگ،درمان اسکارها (آر-اف های نیدلینگ) و … استفاده می شود.
بررسی عملکرد RF در زمینه پوست و زیبایی

در زمینه پوست و زیبایی، RF تکنولوژی است، که با عبور امواج رادیویی از بافت های بدن موجب نوسان مولکول ها و چرخش مولکول های دو قطبی (اکثرا آب) در پوست می شود. این عمل با ایجاد دما در بافت موجب تحریک مکانیکی میکرونی (سلولی- مولکولی) فیبرهای کلاژن و الاستین موجود و انقباض آنها در ادامه روند درمان می گردد که نتیجه آن موجب برگشت استحکام و انعطاف پذیری پوست می باشد؛ به این روش کاربر می تواند بدون آسیب رساندن به سطح پوست،
اثربخشی RF

میزان گرما و عمق تقریبی تمرکز آن را به دلخواه تنظیم نماید. این عمل موجب تحریک حرارتی فیبروبلاست ها می شود و این تحریک خود موجب شروع فرآیند تولید کلاژن تازه و بازآرایی ساختار پایه جدید برای پوست ظرف حداکثر 6 ماه می شود. همراه شدن اثرات فوق با اثرات فیزیولوژیک حرارت بدن به عنوان ترموتراپی نظیر افزایش گردش خون مویرگی، نتایج درمانی آن را ارتقا داده و Remodeling واقعی ساختار پوست را تحقق می بخشد.

در استفاده از این تکنولوژی پس از اولین درمان ، پوستی مستحکم به وضوح قابل مشاهده است. از نظر پزشکی ثابت شده که درمان RF در انواع پوست ها کلاژنها را بازسازی و ارتجاعی می کند. درمان RF گزینه مناسب تری نسبت به جراحی است، تا پوستتان را از علائم پیری حفظ کنید. همچنین RF را می توان در نواحی صورت ، گردن ، بازو ، شکم و ران ها جهت رفع سلولیت بکار گرفت.
کاربردهای RF در زمینه پوست و زیبایی

با توجه به فرکانس های متغییر میتوان RF را در زمینه های متفاوت درمانی و زیبایی زیر بکار گرفت.

IPL + RF جهت حذف موهای زائد: از این تکنولوژی برای حذف موهای سفید و یا فولیکول های فاقد رنگدانه استفاده می شود.
RF Bipolar این تکنولوژی برای عمل لیفتینگ و به خصوص پیشگیری از افتادگی مورد استفاده قرار می گیرد.یکی از دستگاههای تخصصی فعال در این زمینه OSCAR 3HP می باشد.
RF Monopolar تکنولوژی رفع چربی های سطحی (سلولیت) می باشد.
RF SURGICAL جهت خالبرداری
، درمان زانتالاسما و گزانتالاسما ، ختنه و بیماری های دیگر از این قبیل
RF FRACTIONAL NON-NEEDLE همانند آر-اف های بای پولار در جوانسازی و لیفتینگ مورد استفاده قرار می گیرد.
RF FRACTIONAL NEEDLING جوانسازی و لیفتینگ تخصصی، درمان اسکارها (آکنه، جراحی و …)، رفع منافذ باز پوست، درمان خطوط و ترک های ناشی از لاغری و یا بارداری و . . .