عفونت قارچی واژن که به آن کاندیدیاز می‌گویند عارضه‌ای شایع است. یک واژن سالم دارای باکتری و مقداری سلول‌های قارچی است. اما زمانی که تعادل باکتری‌ها و قارچ‌ها به هم می‌ریزد، سلول‌های قارچ می‌توانند تکثیر شوند و این باعث خارش شدید، التهاب و حساسیت می‌شود.

درمان عفونت واژن می‌تواند علائم را در عرض چند روز برطرف کند. در موارد شدیدتر ممکن است درمان عفونت واژن تا دو هفته طول بکشد. عفونت‌های قارچی واژن، بیماری‌های منتقله از راه جنسی محسوب نمی‌شوند. تماس جنسی می‌تواند این عفونت را منتقل کند، اما زنانی که فعالیت جنسی ندارند نیز می‌توانند به عفونت واژن مبتلا شوند. همچنین اگر شما دچار یک عفونت قارچی شوید، احتمال اینکه به نوعی دیگر از عفونت قارچی نیز دچار شوید وجود دارد.

علائم عفونت قارچی

عفونت‌های قارچی دارای یک سری علائم مشترک‌اند:

• خارش واژن
  • التهاب در اطراف واژن
  • احساس سوزش حین ادرار کردن یا رابطه جنسی
  • درد حین رابطه جنسی
  • احساس ناراحتی
  • قرمزی
  • بثورات پوستی

ترشحات خاکستری مایل به سفید که دارای انباشتگی‌هایی است نیز علامت بارز دیگری از عفونت واژن است. برخی از افراد می‌گویند این ترشحات شبیه پنیر کاتج هستند. گاهی ترشحات ناشی از عفونت واژن ممکن است آبکی هم باشند.

معمولا مدت زمانی که عفونت قارچی به صورت درمان نشده باقی می‌ماند، تاثیر مستقیم بر میزان شدت علائم دارد.

علت‌های عفونت قارچی واژن

قارچ کاندیدا یک میکروارگانیسم طبیعی در محیط واژن است. باکتری لاکتوباسیلوس، رشد قارچ کاندیدا را کنترل می‌کند. اما اگر تعادل سیستم‌تان بهم بخورد، این باکتری‌ها به طور موثر عمل نخواهند کرد و این باعث رشد بیش از حد قارچ می‌شود و علائم عفونت قارچی واژن بروز خواهد کرد. چند عامل می‌توانند سبب یک عفونت قارچی شوند، از جمله:

• آنتی بیوتیک‌ها که تعداد لاکتوباسیلوس (باکتری‌های خوب) در واژن را کاهش می‌دهند
  • دیابت کنترل نشده
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • عادت‌های غذایی نادرست مانند مصرف زیاد غذا‌های شیرین
  • نوسانات هورمونی نزدیک به زمان سیکل قاعدگی
  • استرس
  • کمبود خواب

نوع بخصوصی از قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس، عامل بیشتر عفونت‌های قارچی است. این عفونت‌ها به راحتی قابل درمان هستند.

اگر عفونت قارچی واژن‌تان مدام تکرار می‌شود یا در درمان یک عفونت قارچی با درمان‌های رایج مشکل دارید، پس نوعی متفاوت از قارچ کاندیدا ممکن است علت عفونت‌تان باشد. یک آزمایش می‌تواند نوع قارچ کاندیدا که در بدن‌تان دارید را مشخص کند.

عفونت‌های قارچی واژن چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

فونت‌های قارچی به راحتی تشخیص داده می‌شوند. پزشک از شما در مورد سوابق پزشکی‌تان سوال می‌کند که شامل سابقه‌ی ابتلا به عفونت قارچی نیز می‌شود. قدم بعدی معاینه‌ی لگن است. پزشک، دیواره‌های واژن و دهانه رحم‌تان را معاینه می‌کند. ضمنا پزشک نواحی اطراف را نیز بابت علائم خارجی عفونت بررسی می‌نماید.

قدم بعدی بسته به چیزی که پزشک از معاینه‌تان متوجه شده ممکن است جمع آوری تعدادی سلول از واژن‌تان باشد. این سلول‌ها برای آزمایش به لابراتوار فرستاده می‌شوند. تست‌های لابراتواری معمولا برای زنانی که مکررا دچار عفونت‌های قارچی یا عفونت‌هایی می‌شوند که درمان پذیر نیستند، تجویز خواهد شد.

درمان عفونت قارچی واژن

هر عفونت قارچی متفاوت است، بنابراین پزشک شما درمانی را به شما توصیه می‌کند که برای نوع عفونتی که دارید بهترین باشد. درمان‌ها به طور کلی بر اساس شدت علائمی که دارید مشخص می‌شوند.

عفونت‌های ساده واژن

در مورد عفونت‌های ساده‌ی قارچی، پزشک معمولا یک رژیم یک تا سه روزه از پماد ضد قارچ، قرص یا شیاف ضد قارچ تجویز می‌کند. این دارو‌ها می‌توانند با نسخه یا بدون نسخه‌ی پزشک مصرف شوند.

دارو‌های معمول شامل موارد زیر می‌شوند:

• باتوکونازول
  • کلوتریمازول
  • میکونازول
  • ترکونازول
  • فلوکونازول

زنانی که دچار عفونت‌های ساده‌ی قارچی هستند باید تحت نظر پزشک مداوا شوند تا پزشک مطمئن شود که دارو اثر کرده است. اگر علائم‌تان در عرض دو ماه بازگشتند نیز باید دوباره به پزشک مراجعه کنید. اگر متوجه شدید دچار یک عفونت قارچی هستید خودتان هم می‌توانید با دارو‌های موجود روی پیشخوان داروخانه (OTC) خودتان را درمان کنید.

عفونت‌های شدیدتر واژن

در صورتی که دچار علائم زیر باشید، یعنی عفونت واژن‌تان شدید و پیچیده است و پزشک باید درمان‌های مناسب‌تری را در پیش بگیرد:

• قرمزی و التهاب و خارش شدیدی که منجر به زخم در بافت واژن شده است
  • در عرض یک سال، بیش از چهار عفونت قارچی داشته‌اید